Projekt „Građani za 5!“
Jedan od izazova s kojim se danas suočavaju mladi je nedostatak ekonomske, financijske i medijske pismenosti te manjak prilika za razvoj tih znanja i vještina, bez kojih im je otežano aktivno i učinkovito sudjelovanje u zajednici. Navedeni izazov predstavlja poseban rizik u trenutnim društvenim i ekonomskim okolnostima, u kojima se očekuje porast nezaposlenosti te pad životnog standarda zbog pandemije uzrokovane koronavirusom.
U skladu s time, osmišljen je projekt „Građani za 5!“ čiji cilj je ojačati demokratsku kulturu, građansku svijest i građanski angažman mladih kroz razvoj i provedbu programa građanskog obrazovanja u tri područja:
- ekonomska, financijska i medijska pismenost
- osobni i socijalni razvoj
- održivi razvoj
Nositelj projekta je Institut za razvoj obrazovanja koji provodi projekt u suradnji s udrugom Štedopis, Hrvatskim debatnim društvom, udrugom Humanum, Norsensus Mediaforum (Norveška – zemlja donator projekta) te devet partnerskih osnovnih i srednjih škola. Na temelju ovog projekta, u koje je uključeno i istraživanje učinkovitosti kreiranih obrazovnih programa, Institut za razvoj obrazovanja formulirat će preporuke za unaprjeđenje odgojno-obrazovnih procesa u području građanskog odgoja.
Projekt traje od 1. siječnja 2021. do 31. prosinca 2022. godine, a u njemu sudjeluju naše 4 profesorice: Verica Perlić, Magdalena Vojak, Ines Jurilj i Elvira Rajič. Tijekom ove školske godine u sklopu projekta organizirane su radionice za nastavnike, a učenici su uključeni u edukativne radionice i debate.
Online radionice za nastavnike u organizaciji Štedopisa održane su putem Google meet sastanka u kojima su sudjelovale naše 4 profesorice. Prva radionica storytellinga održana je u dva dijela, 7. i 8. listopada 2021. godine u ukupnom trajanju od 6 sati. Radionicu je održao partner iz Norveške na engleskom jeziku. Druga je bila radionica financijske i ekonomske pismenosti za nastavnike 19. studenoga 2021. u ukupnom trajanju od 4 sata.
Radionice financijske pismenosti za učenike održane su 29. ožujka 2022. godine u 3.h, 3.k i 3.c razredu u trajanju od 2 školska sata. Jedna od projektnih aktivnosti bilo je i online istraživanje stavova učenika o financijskoj pismenosti koje se provodilo prije i poslije radionica. Radionice su održale Tina Šupe i Marina Ralašić iz Štedopisa, a nakon radionice učenicima svih trećih i četvrtih razreda podijeljeni su udžbenici o financijskoj pismenosti.
U svibnju su održane debatne radionice i javna debata u organizaciji Hrvatskog debatnog kluba. Svrha je bila educirati učenike o debati i održati javnu debatu. U radionicama su sudjelovale učenice 3.h razreda Karla Paušić i Kristina Josipović, te učenice 3.k razreda Dora Maletić, Paula Matanović, Valentina Franikić i Doris Matijević. Održane su dvije radionice uživo 2. i 3. svibnja, dvije radionice online 10. i 20. svibnja te javna debata 25. svinja u 3.h razredu uz live streaming u kojem su debatu gledali građani/umirovljenici iz Zagreba.
Do kraja projekta očekuje se još sudjelovanje i u online kvizovima kako bi učenici razvili znanja i vještine za ravnopravno i aktivno sudjelovanje u ekonomskim i gospodarskim procesima te stvaranju novih rješenja u svojim zajednicama.
Projekt Građani za 5! podržan je sa 134.999,86 € financijske podrške Islanda, Lihtenštajna i Norveške u okviru EGP i Norveških grantova. Projekt je sufinancirao i Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske. Sadržaj ovog sažetka isključiva je odgovornost Instituta za razvoj obrazovanja i ne odražava nužno stavove država donatorica, Upravitelja Fonda i Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.