OBRAZOVANJE PROTIV KORUPCIJE
Već dugi niz godina mr. Martina Budimir, prof. u trećim razredima provodi radionice „Obrazovanje protiv korupcije“. Ove se godine profesorici u pripremi i provedbi radionica pridružila učenica 3.h razreda Karla Paušić.
Prije desetak godina profesorica Budimir sudjelovala je na edukaciji za nastavnike/ce na temu „Obrazovanje protiv korupcije“ u organizaciji Foruma za slobodu odgoja. Obveza nakon seminara bila je pripremiti i održati nastavu na tu temu. S obzirom na važnost teme te na percepciju korupcije u hrvatskom društvu, profesorica Budimir nastavila je provoditi radionice u trećim razredima Ekonomske škole Požega. Radionice su posljednje dvije godine, uz veliku pomoć razrednika/ca, održane online na temelju videolekcija koje je profesorica Budimir snimila u sklopu projekta „Škola za život“. Nakon dvije godine, ove je godine konačno ponovno bilo moguće održati radionice uživo. S obzirom na činjenicu da je na početku školske godine, uz preporuku škole, učenica Karla Paušić sudjelovala na edukaciji za učenike/ce u Varaždinu, ove je godine planirana zajednička provedba radionica ovisno o epidemiološkim uvjetima.
Radionice u trajanju od dva školska sata, uz susretljivost i pomoć razrednica, održane su u svim požeškim razredima, i to na sljedeće datume:
3.d – 7. travnja 2022.
3.k – 29. travnja i 6. svibnja 2022.
3.a – 12. svibnja 2022.
3.h – 20. svibnja 2022.
Uvodni se dio sata sastojao od aktivnosti koje je osmislila Karla. Učenice/i su kretanjem u učionici, ustajanjem ili dizanjem ruke, odgovarale/i na provokativna pitanja s primjerima korupcije. Osobit je naglasak stavljen na akademsku čestitost i na prepisivanje kao oblik korupcije. Učenice/i su navele/i svoje shvaćanje korupcije i ono što im je do tada bilo poznato o rak rani svakoga društva.
U drugoj su aktivnosti učenice/i radile/i u grupama od 4 osobe. Dobile/i su ceduljice s vrstama korupcije i s definicijama različitih vrsta korupcije. Na temelju svojega predznanja, pokušale/i su svakoj vrsti korupcije pripojiti odgovarajuću definiciju, a rezultati su provjereni putem digitalne vježbe u LearningAppsu. Po potrebi i ovisno o raspoloživom vremenu, učenice/i su u drugom dijelu igre prepoznavale/i vrste korupcije u ponuđenim primjerima.
U kratkoj su raspravi učenice/i zatim pokušale/i definirati korupciju. Voditeljice radionice naglasile su da niti jedna definicija nije potpuno točna, ali da se svaka može svesti na zlouporabu položaja ili moći kako bi se ostvario neki privatni na štetu javnog interesa.
U četvrtoj su aktivnosti učenice/i i dalje radile/i u grupama. Odabrale/i su jednu vrstu korupcije i osmislile/i kratki skeč u kojem su svi morali odglumiti po jednu ulogu. Nakon odglumljenog skeča, ostale su grupe trebale prepoznati o kojoj je vrsti korupcije riječ. Ova je aktivnost učenicama/cima bila osobito zabavna, a utvrdili su vrste korupcije kroz igru.
Učenice/i su raspravljali o tome kako su se osjećale/i kao žrtve korupcije ako i kada su ju doživjele/i te kako bi se osjećale/i kao žrtve korupcije u primjerima iz odglumljenih skečeva.
Dio drugoga sata učenice/i su igrale/i edukativnu društvenu igru „Čovječe, ne korumpiraj se!“ čija je autorica mr. Martina Budimir. Osobito je bilo važno shvatiti da cilj igre nije pobijediti i što je moguće brže doći do cilja, nego razmisliti što bi netko učinio u stvarnoj situaciji, osobito u onim situacijama u kojima se radi o ljudskome životu.
U završnoj su aktivnosti učenice/i komentirale/i primjere iz igre i koliko su spremne/i biti dosljedne/i i ostati nekorumpirane/i. Naglašeno je da ne možemo odjednom promijeniti cijeli svijet, ali malim koracima možemo mijenjati sebe, bliske ljude oko sebe, a na koncu i doprinijeti društvu s minimalnom tolerancijom na korupciju, društvu koje može napredovati samo kada prednost budu imali sposobni, a ne podobni.
Evaluacija radionica iznimno je pozitivna. Iako je najniža ocjena (4,47) dobivena u pitanju jesu li učenice/i potaknute/i na razmišljanje i jesu li spremne/i promijeniti svoje ponašanje, vjerujemo da će dio njih doista razmisliti o posljedicama korupcije prije no što posegnu za nekim koruptivnim činom.
Izvješće sastavila: mr. Martina Budimir, prof.