Zaštita potrošača u Europskoj uniji

Povodom Svjetskoga dana prava potrošača (15. ožujka) u sklopu programa Škola ambasador EU parlamenta srednje škole naše županije uključene u ovaj program održale su 12. ožujka 2021.online susret sa zastupnicom EU parlamenta Biljanom Borzan. Našu su školu predstavile junior ambasadorice Lucija Čuljak i Marta Polić Strinić iz 1.a te Ena Jeličić Meter i Matea Mital iz 1.h s profesoricama Mirnom Dusper i Lidijom Gerstman.

Na početku susreta zastupnica Borzan upoznala je prisutne s pravima potrošača, oznakama nutritivne/hranjive vrijednosti hrane, aktima o digitalnim uslugama, europskim inicijativama i akcijskim planovima za kružnu ekonomiju, oznakama trajanja i popravljivosti, zabranom ugrađenih kvarenja te ciljevima zaštite prava potrošača. Pojašnjenja zastupnice Borzan popraćena su prikazima na prezentaciji.

Nakon toga su učenici četiriju srednjih škola (SŠ Pakrac, Gimnazije Požega, Tehničke škole i Ekonomske škole Požega) postavljali zastupnici pitanja koja se tiču zaštite potrošača. Naše je zanimalo zašto hrvatski Netflix za istu cijenu nudi znatno manje sadržaja od, primjerice, austrijskog te smatra li zastupnica da će siromašniji građani, koji kupuju jeftinu hranu i hranu na sniženju, zaista pratiti prehrambene trendove kakvi se promoviraju strategijom „Od polja do stola“. Zastupnica je na vrlo pristupačan način spremno odgovarala na sve učeničke upite.

Na kraju susreta prisutni su ostavili povratne informacije o današnjem susretu. Većina prisutnih smatra da je iznimno važno govoriti o pravima potrošača, a ujedno i proširiti vlastite vidike po tom pitanju, kako bi u budućnosti mogli donijeti ispravnije odluke o svojoj potrošnji.

Zahvaljujemo zastupnici Biljani Borzan na suradnji i nadamo se da će se ona i nastaviti.

Senior ambasadorice: Mirna Dusper i Lidia Gerstman

 

Zašto se obilježava Svjetski dan prava potrošača?

Obilježavanje događaja inspirirano je Deklaracijom o osnovnim pravima potrošača koju je 1962. godine donio tadašnji predsjednik SAD-a F. Kennedy, naglasivši da se glas potrošača mora čuti. Od 1985. i UN počinje za zaštitom prava potrošača svojom Rezolucijom 39/248, u sklopu koje je usvojen i vodič UN-a za zaštitu potrošača.
Poruke iskazane prilikom Svjetskoga dana prava potrošača:
– svraćanje pažnje javnosti na uskraćivanje i kršenje prava potrošača,
– osiguravanje temelja udrugama za zaštitu potrošača za njihovo javno djelovanje u interesu potrošača.