Praćenje rada u grčkom Chiosu
Profesorice Violeta Katušić i Lidia Gerstman boravile su od 3. do 6. travnja 2024. na nastavi u grčkoj školi 4th junior high (4ο Γυμνάσιο Χίου) u gradu Chiosu na istoimenu otoku, prateći sustav brige za dobrobit učenika i nastavnika, kreativan rad i izvannastavne aktivnosti te primjere dobre prakse u međunarodnim projektima. Mobilnost je odrađena u sklopu Erasmus akreditacije u području odgoja i općeg obrazovanja
Prvog dana mobilnosti nastavnice je u 8 sati školu dovela profesorica Chrysa Hatzisavva, predstavila ravnatelju i voditeljici smjene (doravnateljici) te povela na uvodni dio nastave, molitvu pred školskim ulazom za sve nastavnike i učenike. Uslijedio je obilazak škole, prezentacija brojnih kreativnih radova koji krase interijer škole te razgled urednoga i bogatoga školskoga dvorišta. Uslijedilo je praćenje rada na redovnoj nastavi, satima Engleskoga, Njemačkoga, Francuskoga, Informatike, Fizike, Književnosti i Starogrčkoga. Na satima Engleskoga i Njemačkoga prof. Gerstman održala je učenicima prezentaciju o Hrvatskoj, Slavoniji, Požegi i Ekonomskoj školi u Požegi. Uslijedila su brojna učenička pitanja, da bismo prezentaciju završio podjelom Mikado čokolade te Kiki i Bronhi bombona koji su učenicima baš svidjeli. Za vrijeme većega odmora nastavnice su sudjelovale na sjednici povodom sutrašnjih aktivnosti u školi i izleta na koji je dio učenika odlazio u naredni petak. Većina je učenika u 14 sati odlazila kući, a petnaestak učenika ostalo je na dramskoj grupi, koju je vodio nastavnik materinjeg jezika s kolegicom iz Francuskoga. Nastavnice na Erasmusu sa zadovoljstvom su se priključile dramskim igrama.
Drugi je dan protekao na predavanjima i radionicama koje su u školi pripremili Amnesty International (o migrantima kojih na otoku ima dosta i stalno pristižu), a zatim i lokalna udruga za zaštitu životinja, koja je nastojala osvijestiti kod učenika potrebu stalne brige za ljubimce jer postoji problem napuštanja starijih pasa. Na svakom predavanju/radionici nastavnici su bili prisutni zajedno s učenicima. Nakon završnog sastanka s profesoricama njihova projektnog tima, u 14 sati uputile smo se u istraživanje iznenađujuće očuvanih srednjovjekovnih sela, bogatih kulturnom baštinom, posebice onom vezanom za proizvodnju mastike, smole posebnoga stabla pistacija, od antike korištenoga u kulinarstvu i medicini – Avgonima, Anavatos i Lithi. Dan je završen razgledom manastira Nea Moni koji je pod zaštitom UNESCO-a.
Treći je dan u dopodnevnim satima proveden na nastavi Glazbene kulture, Engleskoga i materinjega jezika. U poslijepodnevnim satima domaćini su gošće uputili prema jugu otoka, gdje je posjećeno još nekoliko srednjovjekovnih sela poznatih po proizvodnji mastike i ornamentima iz vremena vladavine Genovežana otokom – sela Pyrgi, Olimpi i Mesta. Također je organiziran posjet Muzeju mastike i vulkanskoj plaži Mavra Volia. U večernjim satima gošće su se sastale s nastavnicama projektnoga tima Chrysom Hatzisavva, Marijom Frangaki, Sttamatijom Sezenia i Mariannom Arvanaki. Razmijenila su se iskustva na eTwinningu i razgovaralo o mogućnostima u okviru programa Erasmus+, koje škola domaćin planira uključiti u rad svoje ustanove od sljedeće školske godine.
Četvrti je dan započeo upoznavanjem samoga grada Chiosa, posjetom knjižnici i muzeju Koraes te Arheološkom muzeju. U poslijepodnevni satima profesorica Maria Frangaki povela je u obilazak antičkog dijela grada pod nazivom Daskalopetra gdje se nalazi Homerov kamen, mjesto na kojem je recitirao svoje epove, grob modernog pjesnika Giannisa Psycharisa i drevno svetište Cybele, boginje iz grčke mitologije. Mjesta su to na kojima škola često priprema terensku nastavu. U večernjim satima upriličen je posjet Muzeju citrusa, kojima otok obiluje, i razgled rezidencijalne četvrti Kampos.
Posjet Chiosu bio je odlično iskustvo, ne samo zbog impresivne prirode mjesta za koje dosad nismo ni znale, zbog biološke raznolikosti i bogate kulturne baštine, nego i zbog upoznavanja jedne vrlo ugodne nastavne sredine s dobro odgojenom djecom zainteresiranom za svijet oko sebe. Nastavnice su upoznale mnoge primjere dobre prakse i nadaju se da ćemo ubuduće imati priliku uzvratiti gostoprimstvom.
Izvješće sastavila: Lidia Gerstman, projektna koordinatorica